bilboard_900x200

Co nam powie opona?

Autor: | Dodano: poniedziałek, 20 Czerwiec, 2011


Sezonowa wymiana opon jest dobrym momentem, aby przejrzeć dokładnie ogumienie w naszym samochodzie. Ale nie tylko, warto robić to częściej. Na podstawie zużycia opon, możemy się dużo dowiedzieć o stanie technicznym podwozia.

Przyglądając się oponie, możemy uzyskać informacje, czy ciśnienie utrzymywane jest na właściwym poziomie. Należy pamiętać o opisaniu kół (z której strony i na jakiej osi pracowały) podczas ich ściągania. Stan zużycia opony zależy przede wszystkim od stylu jazdy kierowcy oraz od geometrii zawieszenia i ciśnienia powietrza.

W przypadku, gdy widoczne jest zużycie bieżnika na środku opony dostawcze letnie, to prawdopodobne w oponie panuje zbyt wysokie ciśnienie. Natomiast o zbyt niskim ciśnieniu, informuje nas nadmierne zużycie zewnętrznych części bieżnika. Warto więc zadbać o prawidłowe ciśnienie. Bezpłatne stanowiska do pompowania opon znajdują się na większości stacji benzynowych. Informacje o prawidłowej wartości ciśnienia możemy znaleźć na tabliczce naklejonej na słupku drzwiowym lub wlewie paliwa.

Z opon można wyczytać jeszcze inne informacje. I tak np. jednostronne zużycie bieżnika świadczy o nieprawidłowej geometrii zawieszenia, natomiast nadmierne zużycie wewnętrznej części bieżnika obydwóch przednich opon – ostrzega o nieprawidłowej zbieżności tzn. koła są zbyt rozbieżne. Natomiast gdy na obydwu oponach zużyte są zewnętrzne części bieżnika – zbieżność jest zbyt duża.

Natomiast, gdy bieżnik opony osobowe letnie jest zużyty równomiernie i co pewien czas pojawia się poprzeczna linia to znak, że opona jest już zużyta i należy ją wymienić.
W przypadku, gdy nadmiernie zużyta jest tylko jedna opona świadczy to o złym kącie pochylenia koła.

Na oponach można czasem zauważyć tzw. „ząbkowanie” opony osobowe. Dzieje się tak na skutek zużytych amortyzatorów. Można to łatwo sprawdzić przesuwając rękę po bieżniku. Jeśli opona jest „wyząbkowana”, to w jedną stronę ręka będzie się przesuwać płynnie, natomiast w drugą będziemy zawadzać o wystające kanty bieżnika. O „wyząbkowaniu” świadczy również znaczny wzrost hałasu, głównie przy małych prędkościach.

Komentarze Facebook
Podziel się na:
  • Facebook
  • Śledzik
  • email
  • Gadu-Gadu Live
  • Twitter
  • Drukuj
  • PDF

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.